Excursie Muntii Baiului

Data:18-X-1997

DESFASURARE:

plecare cu acceleratul 1741 din gara Ploiesti Vest

La ~9.00 am ajuns la Predeal.

Incep urcusul pe Polistoaca pe un drum cunoscut.

Vremea se anunta a fi frumoasa si nu am de ce sa imi fac griji.

Pe drum ma sperii putin de pocnitura sticlei de plastic din buzunarul rucsacului.

Ajung dupa aproximativ o ora de la plecare la Cabana Susai,unde nu ma intampina decat un caine.

De aici am perspectiva frumoasa a Muntilor Baiului si M-tii Garbova in dreapta.

Stau putin in fata cabanei,dupa care incep urcusul spre creasta dupa o ezitare care m-a costat ~20-25 min., ezitare datorata pierderii marcajului imediat dupa cabana Susai (7-8 min. de la cabana). Incepusem sa merg pe drumul spre dreapta(pietruit o buna bucata); dar intrucat drumul cobora si mai ales nu se vedea marcajul a trebuit sa ma intorc pana aproape de cabana (este aici o rascruce de mai multe poteci)

Asadar ATENTIE: Poteca spre creasta Baiului este in stanga si se vede un marcaj rosu cu mare greutate,la marginea padurii.

Este un strat subtire de zapada (3-5 cm.),dar care nu deranjeaza.

Trec pe langa casa de vanatoare despre care scrie in carte.

Urmez drumul printr-o padure foarte frumoasa,de basm as zice(dac-as avea cui).

Combinatia de culori Verde-Alb, impreuna cu soarele creeaza o atmosfera f. placuta

Lacul Rosu (punct de reper pe harta) este o baltoaca nenorocita dar intr-un peisaj f. frumos. Cu toate astea lacul contine o gramada de vietati ciudate, mici crustacei si altele, care nu trebuie ignorate.

De aici, dupa ~25 min. se iese din padure si dupa inca ~10 min se ajunge la o stana, care bineinteles ca in octombrie era parasita. Urcusul pana in creasta (la pasul Predelus) este usor si frumos, mai ales ca incep sa se vada Bucegii, Piatra Mare si putin din Postavaru.

In creasta ATENTIE: Marcajul este foarte slab, aproape inexistent.

Inspre Est se pot zari: valea Doftanei si Muntii Grohotis.

Traseul meu continua pe Creasta. La ora ~12.00 mananc un ou si niste branza.

Dupa putin timp se urca pe Vf. Neamtu, Paraie, Steviei, Rusu, avand aceeasi priveliste frumoasa a Bucegilor in dreapta si a vaii Doftanei, in stanga, unde incep sa se zareasca cateva case. Traseul pe creasta este asadar frumos si il recomand celor interesati. Din nefericire, in perioada cand am fost eu se strinsese ceva zapada in seile dintre creste si se iesea destul de greu dintr-o astfel de groapa cu zapada, ceea ce m-a incetinit detul de mult.

In apropierea unei stane traseul face o curba mare la dreapta, spre culmea Petru - Orgojoaia, loc unde am incercat (deoarece am parasit creasta principala coborind in dreapta, pentru a urma traseul peste varful Unghia Mare) sa urc printr-o padure rara, dar era imposibil si aici am pierdut 15-20 min. Recomand a se continua drumul pe creasta principala, mai ales daca timpul permite, deoarece dupa o coborare de ~15 min. urmeaza urcusul in creasta, fara prea mare efort, dar totusi nu este foarte placut; un alt motiv ar fi ratarea unei parti din peisaj, si este pacat daca tot am ajuns pina aici sa nu vedem mai de aproape coborirea spre Pasul Predelus.

Ajuns in creasta imi dau seama ca sunt in criza de timp, deoarece era ora 16,ceva, iar la ora 18.30 cel tarziu se va face intuneric. Din apropiere de Vf. lui Petru traseul ocoleste culmea Petru-Orgojoaia prin stanga, si, dupa ce se trece de cateva izvoare semiamenajate (de fapt jgheaburi de fier sau plastic prin care curge apa de unde am baut si eu) se ajunge dupa ceva mai mult de o ora de mers normal la Vf Ceausoaie.

Continuand pe drumul de tractor puternic conturat am ajuns dupa ~20-25 min. in creasta principala a M-tilor Baiu Mare.De aici, dupa inca 15 -20 min am inceput coborarea (de langa Vf.Baiutul) pe culmea Zamora in viteza deoarece era deja f. tarziu pt a mai ajunge pe lumina in Busteni sau Poiana Tapului.

Se trece de vreo doua stine (la una din ele am vazut un caine care sincer nu stiu din ce traia) si urmand drumul forestier se intra in padure (dupa 20 min intalnim apa la pompa langa o casa mare).

Incepe deja sa se faca intuneric si ma grabesc, dar ultima parte (~30-40 min) a drumului (pe drumul forestier care nu poate fi pierdut am parcurs-o pe semiintuneric si chiar putin pe intuneric). Dar seara am auzit un animal fosnind frunze (in apropiere de Poiana Tzapului)(si nu eu fosneam fiinca m-am oprit sa ascult) dar nu l-am putut zari. Reactia mea a fost de a face zgomot si a fugi; din pacate nu aveam lanterna la mine, asa ca a trebuit sa ma multumesc cu ideea ca sunt pe drumul forestier, deci nu ma pot rataci, si asta este cel mai important. Am ajuns in Poiana Tapului in jurul orei 19.05 dar la gara am avut surpriza neplacuta de a constata ca mai multe trenuri fusesera anulate (printre ele si cel cu care m-as fi putut intoarce in Ploiesti). Am fost nevoit sa astept mai mult de 1.5h in gara pana la primul tren personal cu care am si ajuns in Ploiesti-Vest in jurul orei 22). De remarcat ca pe toata durata de la 10.10 (cabana Susai) pana in Poiana Tapului nu am zarit nici un om, doar cativa cai mai sus de casa de vanatoare aflata la ~1-1.5 h de Susai. Tot aici am vazut si urme de vulpe… :-).

Vremea: Soare tot timpul, senin si cald. Asa ca desi era zapada, am mers in tricou, fara a-mi fi frig.

Durata totala: 10h.

Autorul acestor pagini, Radu Cernea,  poate  fi contactat pe adresa de e-mail : r_cernea@yahoo.com.
Puteti vizita aceste pagini la una din adresele
sau http://members.nbci.com/_XMCM/rommountain/Index.html
sau http://raducernea.20m.com
    Orice copiere a acestei pagini este permisã doar în condittiile obtinerii prealabile a acordului autorului, ca si a pãstrãrii integritãtii continutului, inclusiv a acestui post scriptum.