Bucegi , 14 Octombrie 2001

Am stat cam mult în casă, au trecut mai bine de trei săptămâni de la ultima ieșire la munte, așa că de data asta punem în practică o idee, care mocnea de mai mult timp: Cristian, Dragoș și subsemnatul (Radu) am plecat cu bicicletele la munte. Cristian merge des și bine (are și echipament mai bun), eu merg mai rar, Dragoș nu mai fusese.

Eu m-am urcat în tren din București, bicicleta am dus-o la vagonul de bagaje și nu am întâmpinat nici un fel de probleme. Am anunțat că se vor mai urca două biciclete din Ploiești, așa că totul a decurs fără probleme din punctul asta de vedere. Tot din Ploiești mi-am luat bagajele; cam greu rucsacul, dar așa se întâmplă când lași pe altcineva să-ți facă bagajele.

Am imaginat un traseu flexibil, care ar fi trebuit să se poată scurta oricând dacă era nevoie. Aveam de gând să urcăm din Siania pe platou, apoi să mai hoinărim pe aici, cu coborârea pe unde se va putea, în funcție de timp. Dacă nu ne rămânea timp, coboram pe unde am urcat, dar dacă timpul ne permitea am fi vrut să coborâm spre Peștera.

Am coborât în Sinaia pe la 10.15 după (de acum obișnuita) întârziere a acceleratului 1745. Oricum, pe la 10.30 plecăm din Sinaia, după o pauză de ajustare a echipamentului și după încă o pauză necesară pentru a cumpăra ceva mâncare.

Drumul Sinaia - Cota 1400 a decurs fără probleme deosebite (decât oboseala s-a făcut simțită). Cristian a mers înainte și ne-a sunat de la Cota 1400, spunându-ne că ne așteaptă. Noi am urcat ceva mai greu, lipsa de antrenament spunându-și cuvântul. Am ajuns la Hotelul Alpin în jurul orei 12 – 12.15. Aici Am stat destul de mult la taclale și am pierdut cam mult timp, deși ajunsesem în graficul de timp. Tot nu ne hotăram pe unde să mergem, ca să fie mai ușor. Dragoș a renunțat (lipsa de antrenament se face simțită probabil) și s-a întors în Ploiești.

Până la urmă respectăm planul de acasă, și anume de a urca pe platou. De la Cota 1400 am plecat pe la 13.15. Am urcat la Cota 2000 (Miorița) cu telecabina. În felul acesta am economisit destul de mult timp și am ajuns pe platou odihniți.

De la Cota 2000, unde eram pe la 14.00 (după 25 de minute de stat la coadă la telecabină), am plecat, după o pauză pentru fotografii, spre cabana “Piatra Arsă”. Muntele Furnica (2103 m.), ce separă Miorița de Piatra Arsă, l-am urcat mai mult pe lângă bicicletă (eu). Dar Cristian a urcat aproape toată panta aceea abruptă pe bicicletă, datorită pinionului în plus, dar mai ales datorită experienței și antrenamentului. Aproape de vârf l-a oprit un soldat care pazea nu-știu-ce pe-acolo și a trebuit să se dea jos de pe bicicletă. La coborârea pantei spre “Piatra Ars㔠eu am reușit să cobor doar jumătate din pantă. Așadar a fost mai puțin haios pentru mine, care nu am putut să cobor din vârful dealului fără sa mă lovesc. M-am lovit de cadru de câteva ori, deoarece pentru un moment am scăpat bicicleta de sub control, dar fără consecințe grave. Niște frane V-Brake m-ar fi ajutat foarte mult acum, dar in lipsa lor mai cobor și pe lângă bicicletă, uitându-mă după (mai bine zis admirând-ul pe) Cristi. Restul porțiunii până la Piatra Arsă este un drum aproape drept care se poate parcurge integral pe bicicletă fără mari probleme.

Nu mai aveam prea mult timp pentru plimbări pe platou, așa că lăsăm pentru altă dată excursiile spre Babele și Omu. În timp ce facem câteva fotografii ne gândim la un traseu de coborâre.

De la Piatra Arsa la Peștera am mers pe poteca turistică de pe Plaiu lui Păcală. Am coborât la început pe biciclete, pe drumul de mașină. Apoi am părăsit drumul forestier pentru a ne încadra pe poteca turistică ce coboară spre Peștera. Pe lângă biciclete am mai mers pe la jumătatea potecii. Ceea ce m-a deranjat a fost prezența pe potecă a făgașurilor, datorită cărora nu am reușit mereu să cobor pe bicicletă, deoarece pur și simplu pe făgaș încăpeau roțile, dar nu și pedalele (!). Cristi, care are frâne mai bune și experință superioară merge primul. Astfel îmi este mai ușor să evit eventualele capcane. Aceste capcane sunt generate de mici porțiuni cu bolovani în mijlocul drumului sau anumite gropi care nu sunt prea ușor de evitat. De aceea, dacă se parcurge acest traseu este bine să se evite viteza excesivă, deși uneori poteca este bună și tentația vitezei este foarte mare. După ce intră în pădure poteca se pierde uneori din cauza copacilor căzuți, care impun multe ocolișuri. Am coborât ultima porțiune cu bicicletele în spinare, printr-o zonă de pădure defrișată. Am pierdut poteca normală din cauza ocolișurilor și nu ne-am mai întors, considerând coborârea posibilă și pe unde eram noi. Posibilă a fost, dar nu și ușoară.

Ajungem în jurul orei 17 la hotelul Peștera. Nu ne oprim aici, ci ne continuăm drumul spre Padina și apoi spre Bolboci. De la Peștera va urma un drum de 26 de km. până în Sinaia. Pe drum am depășit două Dacii, care ne-au ajuns la lacul Bolboci.

Coborârea de la Peștera la Bolboci este un excelent traseu de inițiere. Drumul forestier nu pune mari probleme, dar pe el se poate învăța cel mai bine cum să controlăm bicicleta, mai ales la coborâre. La Bolboci am ajuns în jurul orei 17.45.

De la cabana Bolboci a urmat partea cea mai grea a traseului, urcarea pe M. Dichiu, spre M. Păduchiosu. Încercam să mergem repede, pentru a prinde trenul de 20.30 din Sinaia. După câțiva kilometri eu m-am mai dat și jos, deși ne cam grăbeam. Alternam perioadele de mers pe bicicletă cu cele de mers pe lângă bicicletă. Tot drumul se poate urca pe bicicletă, dar la mine oboseala începea să-și spună cuvântul. Ultima porțiune am urcat-o pe bicicletă, deoarece știam că din șaua Dichiului urmează o coborâre continuă până în Sinaia, unde mă voi odihni suficient. Într-adevăr, în scurt timp ajungem în șaua Dichiu (1600 m.), la răscrucea cu drumul ce vine direct de la Piatra Arsă, peste muntele Vânturiș. De aici începe coborârea. Coborând pe drumul pietruit am depășit un Cielo, deși nu recomand această manevră. Noi ne grăbeam și mergeam mult mai repede decât el. Pe la cabana “Cuibu Dorului” se cam întunecase, așa că foloseam ca reper flash-ul din spate al bicicletei lui Cristi.

Apoi coborârea în Sinaia, noaptea, fantastică, cu viteză mare, pe șoseaua asfaltată, a fost o fericire căci am putut în sfârșit să mă așez în șa, după ce destul coborâsem pe macadam și drum forestier, până începuseră să-mi tremure picioarele. La coborâre a contat foarte mult furca telescopică a lui Cristian, deoarece a preluat mult din șocurile generate de pietrele de pe drumul forestier. Eu am resimțit aceste șocuri în coate, deși nu am ținut ghidonul bicicletei foarte strâns.

Am ajuns în gara din Sinaia la 20.05, după aproape 10 ore de când plecasem. A fost un drum obositor, dar deosebit de frumos, în care am văzut o mare parte din Bucegi.

Din Sinaia am luat rapidul spre Ploiești. Am luat bilete, am cumpărat gogoși de la chioșcul de lângă gară și apoi am urcat bicicletele la bagaje, fără probleme.

A fost o tură frumoasă, în care am admirat natura îmbracată în culorile splendide ale toamnei, ne-am încărcat de energie pozitivă și am mai căpătat și ceva experiență într-ale MTB-ului.

Echipamentul folosit: Cristian, care s-a descurcat cel mai bine are o bicicletă de la Magellan, cadru din aluminiu, frâne V-Brake, schimbatoare STX, 3 foi, 8 pinioane, suspensii pe furcă, care se pare că îl ajută destul de mult, datorită faptului că roata din față stă mult mai mult pe drum și se diminiuează astfel riscul unor căzături. Datorită cadrului din aluminiu este o bicicletă deosebit de ușoară.

Eu am o biciclet㠓la mâna a doua”, cu un cadru Scott din Cr-Mo, furcă Montana, șa Scott, în rest linie completă Shimano Exage LX 500, 3 foi, 7 pinioane. Fără suspensii.

Dragoș, o bicicletă cumpărată de curând din magazin, cadru Uno, destul de greu, schimbatoare Shimano SIS, 3 foi, 6 pinioane.

Fără nici un fel de exagerare, diferența între numărul de pinioane chiar contează;există pante pe care eu sau Dragoș nu le-am putut urca din această cauză. Asta înseamna dat jos de pe bicicletă, luat bicla “de coarne”, urcat din nou pe bicicletă, într-un cuvânt (sau două) timp pierdut.

Autorul acestor pagini, Radu Cernea, poate fi contactat pe adresa de e-mail : r_cernea@yahoo.com.