PUY DE SANCY, 18 – 19 ianuarie 2003

Hai sa spun cum a fost la munte

Cum sa fie, sāmbata am īnceput sa urc la ora 16.00 L . Asta pentru ca am avut tren la 9.55 de la Vichy la Clermont-Ferrand, unde am ajuns la 11, am asteptat 2,5 h alt tren (aveam unul in 10 minute dar n-am stiut de el ca nu era nimeni la informatii si cand a venit cineva tocmai plecase trenul). Asa ca am ajuns pe la 14.30 la Mont Dore, m-am invartit putin, am asteptat 20 minute o naveta gratuita care sa ma duca din satul ala la statiunea efectiva (de fapt mai corect ar fi din statiune la baza partiilor de schi, unde sunt cateva cladiri).

Apoi am vorbit cu baietii de la Salvamont sa intreb care e riscul de avalansa, asa ca am inceput sa urc la 16. Zapada mica, dar destul de buna, destul de tare, ok. Mi-am pus plasticii langa monumentul comemorativ in onoarea unor francezi care au fost omorati de niste legionari prin 1940 (sau cam asa ceva). E o vale pe care am urcat (nu ca gandi la vaile de abrupt din Buceegi, era ceva lejer), la un moment dat m-am plictisit si "am luat-o de'anboulea" pe versant, cautand ceva mai tehnic. Am vazut ca unii coboru din creasta pe acolo, deci nu imi faceam probleme, trebuie ca eu sa pot urca. A fost OK, pana cu 10 metri īnainte de a iesi īn creasta, cānd zapada era atāt de tare incāt nu mai puteam face trepte cu plasticii. Asa ca am stat 20 de minute ca sa imi pun coltarii  cu care am urcat 5 metri (asta e, n-am vrut sa risc, ca picam, era si destul de vertical). Daca aveam pioletul cred ca puteam sa urc lejer fara coltari, si acea portiune ; dar e mai bine sa fii prudent.

Am mers pe creasta lejer, frumos, se vedea totul in vale . Eu eram undeva la 1600 m. Aproape toata lumea coborāse, asa ca am avut parte si de liniste.
Īncepea deja sa se intunece, asa ca m-am grabit putin, ca voiam sa fac un bivuac in zapada ( ;) )
Din pacate am constatat ca nu era zapada suficienta pentru bivuac.
(pt a sapa un tunel). Si nici eu nu prea mai aveam chef de asa ceva, ca fara piolet sau lopata e greu. Īn plus as fi pierdut destul de mult timp, ca zapada era tare.

Am urcat pe varf (Puy de Sancy) la lumina lunii, frumos, vantul incepea sa bata, dar nu prea tare, eram singur bineinteles. Din pacate am folosit eu frontala ca sa citesc tabla de orientare de pe varf ; dar tot nu am vazut mare lucru. M-am consolat cu gāndul ca voi vedea totul mult mai frumos a doua zi de dimineata.
          Apoi am coborat la o statie de telecabina, unde vedem lumina, desi baietii de la salvamont imi spusesera ca nu e nimenia acolo. Īntr-adevar nu era nimeni, asa ca am inceput sa caut un loc bun de pus izoprenul si sacul de dormit (= un loc ferit de vānt).

Pana la urma am gasit o camera cu usa descuiata unde era cald, era de fapt camera "salvamontistilor". De fapt aia pt partiile de schi. Era un rucsac pe pat, am intrat, nu era nimeni, asa ca am decis sa stau pana la ora 21 si daca nu vine nimeni sa dorm acolo. Pat, calorifer electric dat la maxim (nu de catre mine), lumina, pe care n-am aprins-o, ca sa nu creada cei din vale ca e cineva in primejdie. Asa ca pana la urma am dormit acolo.

Noaptea, vant puternic, dar era frumos, ca din camera mea puteam vedea varful in lumina lunii.
Ciudat era ca vantul trāntea usa de tabla de la intrare, asa ca mereau ma trezeam crezand ca au venit baietii de la salvamont. Pe la 6 dimineata se vedea frumos varful si eu inca ma mai gandeam ce sa fac a doua zi. Dar la 8 era o ceata de nu vedeai la 10 metri, asa ca am iesit repede, īn putin timp a urcat si prima telecabina cu primii salvamontisti. care de fapt au verificat toate partiile, au declarat unele inchise, altele ok. Abia dupa vreo 20 de minute au urcat primii schiori

Eu am plecat la 10, dupa ce am asteptat in zadar sa se ridice ceatza. Am urcat iar pe varf, unde era un varf de ma dadea jos.
Am coborat in directia opusa, apoi am reusit sa merg pe creasta (tot in directia opusa) cu mari eforturi, ca ma trantea la pamant vantul. Nici nu vedeam nimic, era ca la balmuc. Chiar de cateva ori m-a trantit, desi aveam betele de schi. Pana la urma am ajuns la un loc unde cand ma ridicam de jos ma trantea vantul la loc :)
Asa ca am stat iar 20 de minute sa imi pun coltarii, de data asta nu era zapada tare sau gheatza ci doar vant si ceatza. Asa ca am decis sa cobor cat mai repede spre statiune. Chiar in locul unde traseul ales de mine initial (pe creasta se despartea de cel care cobora spre "Mont Dore" am intalnit pe un tip si 3 tipe, care veneau in directie inversa spre varf.)
Coobrand spre statiune, m-am oprit sa imi schimb manusile, ude de la un fel de chiciura care ma batea in fata, si sa imi pun si cagula (din aceleasi motive de chiciura care ma biciuia peste nas de abia mai respiram). De notat ca am pus masca peste gluga, ca altfel nu-mi statea gluga pe cap :). Cand am scos celelalte manusi, mi-a zburat izoprenul din rucsac, si dus a fost :((

Coobrand, i-am intalnit iar pe astia, car bineinteles ca nu au ajuns la varf, am cboorat cu ei si am venit cu ei la Clermont-Fd, de unde am luat trenul spre casa.

Cam asta a fost tot. Vremea caineasca, dar un pic de miscare nu strica.
Apoi mi-a parut rau ca nu am coborat pe creasta, dar ajungeam la o sosea pe care nu circulau masini, ca nustiuce pas era inchis. si trebuia sa merg vreo 5-6 km pe soseaua aia. Plus ca pe creasta faceam un metru in 20 de secunde (din cauza vantului care ma plimba de colo-colo).

Asa ca se poate obtine o declansare de adrenalina si pe "dealuri" de 1885 (īnaltimea maxima, care e si maxima din Masivul Central Francez).