Bucegi, 10 iulie 1999

Plecarea cu acceleratul de 7.35, din București Nord cu Mihnea, Andreea, Andrei (colegul meu), Andrei (alias Dambla).

Ajungem in Bușteni la 10.20, iar la 11.35 suntem la intrarea pe Valea Seaca a Caraimanului

Am hotărât să ne întâlnim in Gara de Nord, așa ca la 7.00 eu eram in gara , la casele de bilete de la clasa a doua. Încă nu este nimeni, așa ca mă așez la coada la bilete. Intre timp apar Mihnea și Andreea, apoi in același moment ne întâlnim cu Andrei – Dambla, alpinistul utilitar.

După scurt timp apare si Andrei Vasiliu, colegul meu de serviciu, așa ca suntem in echipa completă ce va aborda V. Lui Zangur. Luam bilete, ne urcam in tren, nu inainte de a lua apa minerala si ciocolata. In tren nu putem sta decât in picioare. Noroc ca am putut lăsa rucsacii intr-un compartiment. Am cântat (Mihnea la chitara, eu din vocea mea de măgar) . Ne-am întâlnit in tren cu Elena, Oana, Cristi, Mircea si încă vreo doi tipi pe care nu-i mai rețin L. Ne-am certat cu nașul când am cântat chestia aia cu „mă dusei sa trec la Olt”.

Am coborât în Bușteni, Elena & co. au plecat spre V. Morarului după ce le-am dat câteva explicații despre cum să ajungă pe vale. Apoi am lăsat chitara la bagaje, am luat apa si ciocolata din Bușteni.

Noi am mers pe Str. Fântânele (prima la dreapta cum cobori din Gara, adică pe lângă magazin), am găsit destul de repede pârtia de schi, apoi am făcut o pauză scurtă pentru a ne orienta. Andrei mai făcuse traseul, așa ca ne bazam pe indicațiile lui. Într-adevăr, ne-a ghidat bine căci, după ce se urcă puțin pe pârtia de schi (aici am ajuns din nou la concluzia ca nu-i bine să alergi pe munte, deoarece sperii fetele care fac nudism și se acoperă J). Pe pârtia de schi se vad la un moment dat săgeți roșii în dreapta, pe care le vom urma în urcare ușoară. După nici 10 minute de urcare facem brusc stânga. Mergem pe curba de nivel , trecem de 3 vâlcele mici, apoi, când părea ca nu vom găsi valea, vedem un șanț mare si stâncos, cu multe pietre. Coboram pe firul văii cu prudenta, dar in acelasi timp cu bucurie. Este senin, este stanca, starea sănătății noastre este foarte bună (Andrei are mici probleme cu piciorul). Așa că începem urcușul plini de încredere. Primele săritori sunt extrem de ușoare, au mai mult rolul de a ne încălzi. Dambla se chinuie puțin pe o săritoare, încearcă tot felul de variante spre disperarea lui Mihnea, care se grăbea. Am întâlnit o primă săritoare mai mare, pe care am făcut-o fără prea mari probleme. Dambla iar se chinuie un pic, dar o parcurge până la urmă. Andrei rămâne puțin în urmă din cauza problemelor cu piciorul, dar deocamdată nu ne grăbim prea tare, în afară de Mihnea, care trebuie sa ajungă la 22.00 la job (TVR). Andreea merge surprinzător de bine. Următoarea săritoare a oferit prilejul lui Dambla de a se confrunta cu o săritoare mai mare, pe care a vrut sa o treacă printr-un loc surplombat, pe unde era destul de greu. Era destul de greu, așa că a urcat după noi până a urmă. Adevărul este ca îl înțeleg perfect pe Mihnea, care se grăbea. Așa ca încerc să mă grăbesc puțin, sperând sa-l putem convinge și pe Dambla. Nu a fost chiar așa până la urmă.

De aici se vede foarte frumos crucea Caraimanului, iar în jos Bușteni, și puțin mai departe capătul pârtiei de schi de la Azuga – Sorica , însorită acum. În Baiului este foarte senin și se pare că și la noi vremea se va menține frumoasă.

A mai fost un bolovan, imediat după următoarea săritoare (cam a treia) pe care  Dambla s-a chinuit și l-a trecut mai mult în forță, deși se putea ocoli lejer pe oriunde. A promis o bere celui care-l va trece, așa că am trecut, în ordine, eu, Mihnea și Andrei. Andreea trecuse deja, că ar fi câștigat cu siguranță o bere. Săritori foarte grele nu au mai fost, a fost o singură trecere puțin mai dificilă, pe care se urca prin grotă (în total 4 treceri în acest fel am găsit pe tot traseul până sus). Am urcat printr-un ramonaj cam chinuit, combinat cu o trecere prin „blocarea în stâncă”. Ceilalți au trecut prin ramonaj mai ușor înaintea acestui pasaj.

Cea mai mare săritoare, despre care inițial am crezut ca este săritoarea Zangurului (se pare ca nu este așa, aceasta fiind ceva mai sus) am parcurs-o diferit: eu si Dambla – direct, Andrei , Andreea și Mihnea, ocolire prin stânga. A încercat întâi Dambla direct, la un moment dat s-a blocat, m-am dus să-l ajut, dar am văzut, că , deși era ud, se poate trece, așa că am coborât puțin (un metru) în firul săritorii, apoi am asigurat și l-am tras puțin și pe Andrei – Dambla. Andrei Mihnea și Andreea nu știu exact cum au trecut prin stânga, deoarece Andrei, care mai fusese, ne-a spus că și pe acolo este destul de dificil. Am continuat având în stânga Creasta Albișoarelor, Din care se distinge clar picătura și Strunga marelui V. Aproape fără să ne dăm seama am ajuns pe valea lui Zangur (pentru cei ce vor să parcurgă în continuare Valea Seacă a Caraimanului trebuie atenție pentru a observa valea care se continua în dreapta, lăsând în stânga firul văii lui Zangur, pe care l-am urmat noi), așa că eram pe drumul cel bun. Aici este ceva mai ud, săritori foarte grele nu sunt, în afara de un șanț care se termină cu o mică săritoare pe care am rămas blocat cam 10 – 12 minute. Puteam trece, dar ceea ce îmi servea de priză era niște mușchi de pământ pe care curgea apa , deci aluneca f. rău. Am aruncat rucsacul, urmând să-l recupereze băieții, care erau puțin mai jos, la săritoarea precedenta, încercând o ocolire prin stânga. La un moment dat a început să-mi curgă apă prin tricou. La început nu prea m-a deranjat chestia asta, dar apoi am început să simt temperatura apei. Brrrr, mi-am spus, și l-am strigat pe Mihnea, care încă nu trecuse de săritoare de mai jos. A venit cât a putut de repede, a vrut să mă tragă de mâna stângă, dar am urlat la el (mi-ar fi luat singurul punct de sprijin mai serios). Apoi s-a așezat mai bine și a pus un picior pe la nivelul capului meu. Așa că am avut mai mult tupeu și am trecut. Eram ud din cap până-n picioare, dar mulțumit că trecusem de acea săritoare ciudata (înclinată la 60 de grade). M-am, schimbat, după ce au venit și băieții (Andreea s-a întors cu spatele). Mi-am cerut scuze de la Andreea pentru cuvintele nu tocmai frumoase cu care am blagoslovit săritoarea (nu-mi stă în obicei să înjur, chiar și ceilalți au fost puțin mirați). Apoi am ocolit puțin pe iarba din stânga, deoarece săritoarea udă care a urmat nu părea foarte primitoare. Am mâncat, am admirat Creasta Picăturii, apoi am coborât în firul văii. Au mai fost ceva săritori, nu foarte grele. A urmat un șanț plin cu apă, un canion foarte îngust și spectaculos. La capătul acestuia este o săritoare ușoară, care se face prin ramonaj simplu în stânga. Acum este puțin ud, dar când este uscat nu prezintă absolut nici o dificultate.

A urmat un alt mic canion, pe care Andreea nu a vrut sa se ude, așa că , împreună cu Mihnea și Andrei - Dambla, au urcat prin dreapta pe iarba care părea să nu le dea probleme. Andrei și cu mine eram în față, așa că am urcat prin stânga, am trecut de o mică săritoare (Andrei a mers din ce în e mai bine până la Portița Caraimanului )și am așteptat să ne întâlnim cu ceilalți trei în capătul de sus. Dar i-am auzit strigându-ne de undeva mai jos. I-am văzut pe un țanc de unde spuneau că nu mai pot coborî. Nici de urcat nu vedeau nici o posibilitate. Am coborât săritoarea pe care urcasem (în stânga față de țanc), am ajuns la baza țancului, apoi am înțeles că de fapt ei nu prea vedeau că se poate coborî, sau le era puțin frică , normală dealtfel. Am urcat puțin, le-am aruncat cordelina, am încercat să le arăt că se poate coborî destul de lejer (eu de jos vedeam mai bine decât ei). Dambla a asigurat cordelina după un bolovan fixat în stâncă. A coborât primul Mihnea, care s-a descurcat foarte bine. A trecut mai întâi „pe burta” pe sub bolovanul fixat pe care era pusă cordelina. Apoi, cu ajutorul cordelinei a ajuns la pragul de iarba pe care fusesem eu cu 15 secunde înainte. Tot într-un fel de rapel a ajuns în firul văii. Andreea era puțin mai stresată, dar am ajutat-o, mai întâi explicându-i pe unde se poate coborî, și cum, apoi, de la pragul de iarbă, și fizic, Mihnea. Si ea a coborât în deplină siguranță. Andrei – dambla era ultimul de coborât, nu a avut probleme deosebite, dar a lăsat cordelina sus. Urma să tragem de un capăt al ei pentru a o recupera. Din păcate nu am mai putut recupera cordelina, care s-a blocat. Dambla a vrut sa se întoarcă după ea , dar le-am spus că o să urc eu să iau cordelina. Am urcat până sub bolovanul pe sub care au trecut ei când au coborât am încercat sa scot cordelina, dar tot blocată a rămas. Așa că am ajuns și au pe țanc, am aruncat cordelina, apoi m-am uitat puțin în sus dacă se putea continua. Am găsit o variantă expusă, dar scurtă care mă ducea după 10 metri la niște jnepeni, de unde nu ar mai fi fost probleme. Am urmat-o, Mihnea si Andreea mă așteptau jos, le-am spus să urce, ceea ce au și făcut, Și ne-am întâlnit la capătul de sus al săritorii pe care urcasem în urmă cu 45 de minute, doar eu și Andrei (ultima săritoare până la Portița Caraimanului). De aici nu au mai fost probleme, echipa completa a continua drumul pe ultimele urcușuri cu iarbă ale Văii lui Zangur.

Am văzut Rododendron, Mihnea a făcut fotografii macro, noi am admirat creasta picăturii. Sus întâlnim oameni, care tocmai căutau intrarea pe Vâlcelul Mortului.

Aici suntem puțin nehotărâți, nu știm dacă să continuăm prin Portița Caraimanului sau pe VM. Mihnea se grăbește, eu și cei doi Andrei vrem să urcăm și VM. Până la urmă urcă doar Dambla cu cei 3 oameni un tip de 55 de ani, cu soția și fata acestuia. Noi ajungem după 5 minute la Portiță, deși era să ne păcălim și să urcăm pe o potecă, chiar înainte de portiță. La Portița este vânt, ca de obicei. Am stat ceva mai mult aici, am găsit urmele unui adăpost unde părea să fi dormit cineva, apoi am făcut fotografii cu Portița și am continuat drumul pe Brâna Portiței. A doua zi am aflat ca Dambla si cei trei oameni întâlniți au ajuns in apropierea crucii la ora 20.45 !!! deci foarte târziu, fata de estimările inițiale ale mele. Au mers deci foarte încet. Chiar au avut ceva probleme la un moment dat, cu o piatra care s-a desprins.

Noi mai mult am alergat la coborâre, căci Mihnea se grăbea să ajungă la serviciu la ora 22.00. Dar am avut noroc și în Bușteni am prins un microbuz care ne-a adus in 1,5 ore în Bucuresti. Drumul pana in București a fost extrem de frumos, mai ales ca aproape tot drumul pana la Ploiești am văzut în spate Costila si releul.

Am mai văzut claia mare, care nu credeam că se vede de aici, apoi am admirat pereții Caraimanului, cabana Caraiman si florile de pe brâul portiței: Garofiță, Gențiană, Bujori de munte (=bulbuci de munte).

Rezumat: am urcat pe V. Seacă a Caraimanului, apoi pe Zangur, am trecut prin Portița Caraimanului, apoi ne-am întors pe Jepi.
Dificultati: Generate de roca uda, care de multe ori a ingreunat catararea.

Autorul acestor pagini, Radu Cernea,  poate  fi contactat pe adresa de e-mail : r_cernea@yahoo.com.
Puteți vizita aceste pagini la una din adresele
sau http://www.emunte.tk
sau http://raducernea.20m.com
    Orice copiere a acestei pagini este permisã doar în condițiile obținerii prealabile a acordului autorului, ca si a pãstrãrii integritãții conținutului, inclusiv a acestui post scriptum.